bittert avundsjuk


Kul att facebook har ersatt den sociala delen av människors liv. Nuförtiden får jag veta att anders och anna gjort slut, men inte för att anna ringer och berättar det, utan för att de har ändrat relationship status. Jag behöver inte längre träffa madde och fråga hur helgen var, jag kan se hennes fotoalbum istället. Jag behöver inte längre gå på politiska torgmöten eller delta i fackeltåg, varför ska jag det när jag likväl kan gå med i en facebookgruppen vi som är mot plågsamma djurförsök? och att fråga någon hur hon mår är ju inte aktuellt längre, statusuppdateringarna skvallrar om detta. Men akta! det kan vara förrädiskt. man kan regissera sitt liv helt i linje med de egenskaper man ville ha, men aldrig fick. Det handlar inte längre om vem man är, utan vem man vill att andra ska tro att man är. Personliga coacher och stilbilagor har ersatt uppväxten. Lägg bara upp foton där du ser smal och söt ut och har roligt! Att skapa ett alterego som bara man själv känner till kittlar nerverna lite.

Och nu har blondinbella plötsligt börjat syssla med vettiga saker. hon har skaffat fadderbarn, pratar politik, läser morgontidningen och åker skidor. varför? vad hände med big brotherkänslan och den substanslösa fåfängan, den flyktiga blonda ytligheten vi gillade? nej nu ska det läsas böcker istället för att ge tips på de senaste lipglosset, det ska gås på konstutställningar istället för på NK:s pälsavdelning, haha istället för *hihi* och kaffe istället för lyxlatte. Nej! Nu har jag verkligen en anledning att vara avundsjuk på henne. Nu har fel person blivit känd och rik. Tidigare var det någon jag kunde se ner på som var dummare än jag, men nu hade det ju kunnat vara jag! När det nu är en välpolerad kulturpolitiskt korrekt kvinna så köper jag det inte!

När jag blir bjuden till ett evenemang, en klubbspelning med 3000 inbjudna eller en middagskväll med 20 bjudna så finns det alltid äggen som ser sin chans att skina. De måste skriva och säga att jag tyvärr inte kunde komma för jag ska till barbados den veckan, att det verkligen är synd och att ni får ha det så bra ändå utan mig. Nej men så tråkigt att du ska till barbados, usch så jobbigt jag beklagar verkligen att du måste vara där istället för på mitt evenemang. Eller någon måste se en grym konsert. Det var ju tråkigt att höra, ha det så kul ändå.


Vad gjorde man innan youtube fanns?
Wikipedia tar död på jantelagen.
Reklampausen är de goda nyheterna på TV. skyll på konsumtionssamhället.

tack

Kommentarer
Postat av: Titti

Jag har en känsla... Puss

2009-03-16 @ 22:11:52
URL: http://rosaflickan.blogg.se/
Postat av: craig

Verkar som om du har väldigt mycket bitterhet inombords. Kanske ett samtal med någon välutbildad hade hjälpt? Denna teknik- och utvecklings fientlighet är verkligen inget att rekommendera, tänk på att utan internet hade du aldrig kunnat få utlopp för denna bitterhet...



Varsågod!

2009-03-16 @ 22:56:28
Postat av: hanna

vem har skrivit detta stumpan? torgmöten har väl knappast aldrig varit din grej?!

puss

2009-03-17 @ 09:43:12
URL: http://tjolanta.blogg.se/
Postat av: helena

haha, det där med "jag har den bästa orskaen till att jag inte kan komma på ditt event" är ju så klockrent! Jag å markus satt å diskuterade detta fenomen igår. Det va ett riktigt nöje att skratta åt alla som skulle bräcka varandra med olika anledningar.. sen de som kör "jag tar mig längst för att komma på din hippa fest" är me bra.. vissa är i amsterdam å pluggar men "catchar ett plan och dyker ner på festen i lagom tid", allt för att inte missa partyt:)

2009-03-18 @ 18:32:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0